سرنخ جریانات بیاصالت صوفینما به لندن میرسد!/ ولایتپذیری؛ نقطه مشترک شریعت و طریقت در اندیشه بایزید
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۶۳۶۵۵
موسس بنیاد فرهنگی ادبی بایزید بسطامی گفت: سرنخ جریانات بیاصالت صوفینما به لندن میرسد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، پیشتر نامش را به عنوان یک مولاناپژوه برجسته شنیده بودم و جسته و گریخته از او خوانده بودم. دایره پژوهش او اما به مولانا محدود نمیشود و برای شیفتگان، درسِ عرفان هم میگوید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مرآت: جناب استاد پازوکی، پیش از آغاز گفتگو، سخن نخست شما را میشنویم.
بسماللهالرحمنالرحیم. با سلام و ارادت و عرض تسلیت ایّام فاطمیه. در ابتدا اجازه میخواهم به عنوان دبیر و مؤسس بنیاد فرهنگیادبی بایزید بسطامی تاکید نمایم که یکی از اهداف بسیار مهم و مورد توجه این بنیاد، ابهامزدایی از شخصیت عارفان ارجمند و بزرگوار منطقه به خصوص شخصیت منحصربفردی همچون سلطانالعارفین بایزید بسطامی است و اینکه ایشان را از مواضع سوءاستفادهگرانه اغیار خارج نموده به آغوش دوستان و جایگاه و مقر معنوی اصلیشان که همانا عنصر شریعت و طریقت متأسی به رسالت نبوی و ولایت علوی است بازگردانیم.
همانطور که بسیاری از علما و مراجع قدیم و جدید امثال شیخ بهایی، علامه حلی، ابنطاووس، صاحب لهوف، مرحوم آیتالله بهجت، مرحوم علامه آقا سیدمحمدحسین تهرانی، مرحوم علامه طباطبایی، حضرت آیتالله جوادی آملی و... چنین اندیشه و منشی را پیش پای اهل سلوک در رابطه با جناب بایزید بسطامی قرار دادهاند.
ولایتپذیری بایزید؛ نقطه مشترک شریعت و طریقت
مرآت: به عنوان پرسش نخست؛ مایلیم بدانیم کدامیک از مولفههای اندیشه بایزید بسطامی امروز بیشتر به کار ما میآید؟
از منظر حقیر بایزید سه عنصر کلی و مهم در زندگی معنوی خویش را بازگو نموده و از آن پیروی میکند. اولین آن ارادت تام و تمام به مؤلفه ولایتپذیری است و یافتن و انتخاب پیر و مراد که این موضوع نقطه مشترک شریعت و طریقت است بدین سبب او به سیر و سفر آفاقی و انفسی از دوران جوانی پرداخت و راهی مدینه شد تا خدمت اهل بیت نماید.
امامزاده محمد بسطام؛ نوه امام صادق(ع) است؟
هرچند دیدار و شاگردی او از محضر امام صادق(ع) محل بحث و تردید است اما آنچه مسلم و مسجل مینماید، بایزید محضر أولاد و احفاد امام صادق(ع) را قطعا درک نموده و پس از کسب فیض از محضر این بزرگان و تلمذ فقاهت و علوم خاص دینی و عرفانی با جمعی از اهل بیت جهت گسترش و بیان تفکر علویان به قومس بازگشت. شاهد آن هم شخصیت مدفون در جوار بایزید است که بنام امامزاده محمد شناخته شده اما بنظر میرسد ایشان نوه امام صادق(ع) از فرزند ذکور ایشان بنام محمد بن عبدالله بن جعفرصادق(ع) بوده باشد و امامزاده محمد، راهی جرجان شده و در جنک با عباسیان در آزادشهر کنونی به شهادت رسیده و مزار ایشان هم مشخص و محل رجوع علاقهمندان میباشد.
شاگردان بایزید در محوطه مجموعه تاریخی بسطام مدفوناند
بنده در مقاله تحقیقی خویش تعداد زیادی از شاگردان بایزید را با ذکر مختصات معرفی نمودم که از خراسان و قومس تا آذربایجان و ارمنستان پراکنده شده و به تبلیغ معارف معنوی و دینی پرداختند و بسیاری از ایشان هم در همین محوطه مجموعه فرهنکی در بسطام مدفون هستند و جملگی از شخصیتهای مهم و ارزشمند دینی عرفانی بشمار میروند.
قدرت جذب حداکثری بایزید
مشخصه دیگر اندیشه بایزید توجه خاص او به مراتب اخلاقی و ارادت و احترام و تکریم والدین است که در زندگی و روایات منسوب به ایشان بسیار دیده میشود و قابل توجه و تامل است؛ و مشخصه دیگر قدرت بالا و توان معنوی او در تعامل و جذب حداکثری افراد با سلیقههای متفاوت فکری است. بنابراین بنظر بنده امروز جامعه ما به این سه عنصر نیاز مبرم دارد: ولایت پذیری، مراتب اخلاقی و ادبی و فرهنگی و وحدت میان همه أقوام و افکار خداجویانه.
سرنخ جریانات بیاصالت صوفینما به لندن میرسد!
مرآت: برخی بایزید را از آنچه که «صوفیه» خوانده میشود جدا میدانند. رهبر معظم انقلاب هم در جریان سفر به شاهرود بر این نکته پای فشردند؛ شما در اینباره چگونه میاندیشید؟
آنچه که بنام جریانات صوفینما خوانده شده و مقام رهبری نیز این اصطلاح را بکار بردند همانطور که در دیدار موکبداران راهپیمایی أربعین از موکبداران اهل تشیع و تسنن و حتی نصاری و صوفیه هم نام برده و تشکر نمودند. آنچه که ما امروز تحت عنوان صوفینمایان میشناسیم جریانات سیستماتیک فاقد اصالت میباشند که در دوران صفویه شکل گرفته و توسعه یافتند و اغلب از هند و مستعمرات بریتانیا وارد ایران شدند و سرنخ آنها از هند به لندن میرسد و بسیاری از سران ایشان نیز هم اکنون در انگلستان برای خود دم و دستگاه عریض و طویل دارند.
بایزید؛ از فقاهت و شریعت تا سلوک و طریقت
مقام معظم رهبری هم تاکید فرمودند که حساب این عارفان بزرگ از صوفینمایان جداست و بدیهی است که مورد سوءاستفاده و أغراض شخصی بخصوص از ناحیه استعمار تفرقهافکن انگلستان واقع شدهاند. بایزید و عارفان اصیل و تاثیرگذار از عنصر فقاهت و شریعت به سلوک و طریقت وارد شدند و اگر دقت بفرمایید در مثنوی شریف مولانا و هم در دیوان اشعار حافظ و دیگران بیشترین انتقادها و اعتراضها به همین صوفینمایان جاعل دنیاپرست متوجه شده.
مرآت: اگر بخواهید درباره آرامگاه بایزید، مسئولی را خطاب قرار دهید، آن مسئول چه کسی خواهد بود و به او چه خواهید گفت؟
طبیعی است که مسئولیت مستقیم این مجموعه فرهنکی به لحاظ قانونی متوجه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و در واقع دولت میباشد و سپس نهادهایی چون شهرداری و اشخاص حقیقی و حقوقی امثال نماینده شهر و دیگران. اینجانب بعنوان یک شهروند و یک ایرانی علاقهمند به مفاخر فرهنکیام از مجموعه نهادهای مسئول توقع و مطالبه توجه به جذب گردشگران و علاقهمندان فرهنکی از داخل و خارج کشور را دارم.
میلیونها نفر در جهان به بایزید و ابوالحسن علاقهمندند
یکی از استادان من بارها خطاب به اینجانب میفرمودند شما دو گنج بیبدیل دارید؛ بایزید و شیخ ابوالحسن خرقانی؛ اما قدر ایشان را نمیدانید. این شخصیتهای فرهنکی که میلیونها نفر در داخل و خارج علاقهمند بدیشان هستند. میتوانند زمینهساز توسعه و ترقی فرهنگی و اقتصادی منطقه باشند.
اصلاح گسست نسل جدید از اصالت پیشین با جلسات اداری میسر نیست!
مرآت: و به عنوان پرسش پایانی؛ نگران از دست رفتن کدامیک از مولفههای فرهنگ شاهرود هستید؟
بابت اصالت و فراموشی پیشینه بسیار ارزشمند منطقه از جانب مردم و بخصوص جوانان نگرانم. نسل امروز با معارف معنوی و عرفانی و دینی دچار گسست شده و این خطرناک است و جبران این اتفاق نامبارک را با جلسات اداری و تاسیس نهادها و ادارات دولتی و... نمی توان انتظار داشت و جز اتلاف بودجه و هزینه مادی و معنوی و عدم خروجی مناسب در این سال ها ندیدهایم.
مردم شیفته صداقت و راستی هستند
راهکارها بسیارند و باید کارشناسی و آسیبشناسی شوند؛ اما اینکه چه باید کرد؟ در اولین گام باید حرف و عملمان توأم شوند و خلاف هم نباشند. مردم و جوانان شیفته صداقت و راستی هستند اگر عمل خالصانه و برای خدا باشد باقی امور هم اصلاح خواهند شد و سرانجام نیک خواهند داشت در غیر این صورت نتایج فاجعهباری برای جوامع بشری رقم خواهد خورد.
مرآت: بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.
من هم از شما و همکارانتان تشکر میکنم.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۳۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رهاسازی آب از سد علویان به زمینهای زراعی شهرستانهای مراغه و بناب
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی فرمانی گفت:رهاسازی آب از سد علویان به خاطر بارندگیهای زمستان و بهار زودتر از سالهای قبل انجام شد.
فرمانی افزود: پیش بینی میشود امسال حدود ۸۰ درصد ظرفیت سد علویان از آب پر شود.
وی گفت: سد علویان آب حدود ۶ هزار هکتار از باغها و زمینهای زراعی دو شهرستان مراغه و بناب را تامین میکند.
وی اضافه کرد: میزان بارندگی در سال زراعی امسال به ۲۷۰ مکعب رسیده و با ذخیره سازی آب در سد علویان تا شهریورماه نیاز کشاورزی و باغهای پایاب تامین خواهد شد.
مدیر امور آب مراغه گفت: اولویت ذخیره آب سد علویان مراغه تامین آب شرب شهر ۲۰۰ هزار نفری مراغه است و امسال در تامین آب آشامیدنی مشکلی نخواهیم داشت.
وی افزود: آب در رودخانه صوفی چای در محدوده شهر مراغه پس از خلق جلوههای زیبای طبیعی به باغها و مزارع پایاب میریزد.
فرمانی افزود: همزمان با روز مراغه رهاسازی آب سد علویان فضای مطبوع و دل انگیزی را در حاشیه رودخانه صوفی چای به وجود آورده است.