Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیر کربلایی‌زاده استندآپ کمدین نام‌آشنای ایران می‌گوید نمی‌توان نام اجراهای طنزآمیزی که صرفا در پی خنداندن مخاطبان هستند را استندآپ کمدی گذاشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، امیر کربلایی‌زاده، چهره آشنای استندآپ کمدی در کشور ماست و مردم استندآپ‌های زیبای او را در برنامه خندوانه به یاد دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کربلایی‌زاده این روزها مشغول داوری آثار استندآپ کمدی در جشنواره بین‌المللی سیمرغ است. ما هم فرصت را مغتنم شمردیم و دقایقی با او به گفتگو نشستیم. آن‌چه می‌خوانید حاصل این گفتگوست.

مرآت- جناب آقای کربلایی‌زاده! از استندآپ کمدی تعریف‌های مختلفی ارائه شده که بیش‌تر «جامع» هستند تا «مانع». از نگاه شما چه چیزی استندآپ کمدی نیست؟

به گمان من، لازم است ابتدا یک تعریف را به عنوان اصل و اسلوب قرار دهیم و و هرچیزی که تحت عنوان استندآپ کمدی می‌بینیم با آن تعریف بسنجیم.

مرآت- تعریف شما از استندآپ کمدی چیست؟

استندآپ کمدی نقد و بررسی یا بزرگنمایی رفتارهای غلط یا درست اجتماعی، سیاسی، جنسی و دینی با استفاده از ابزار بازیگری است. تماشاگر در استندآپ کمدی با اندیشه می‌خندد. اگر عملی صرفا باعث خنده شود، نمی‌شود نامش را استندآپ کمدی گذاشت. خیلی کارها هستند که صرفا باعث خنده می‌شوند! بنابراین تأکید می‌کنم که استندآپ کمدی، با همه کنایه‌ها و حرف‌ها، خنده همراه با اندیشه را به دنبال دارد.

هدف از استندآپ کمدی صرفا خنداندن تماشاگر نیست. به همین خاطر است که این هنر در دنیا جزو هنرهای نمایشی است و نه صرفا جزو هنرهای سرگرم‌کننده. استندآپ کمدی در دنیا از جمله گونه‌های نمایش به شمار می‌رود.

مرآت- این تلقی که استندآپ کمدی یک «هنر» است شاید چندان در ایران وجود نداشته باشد. از نظر شما چقدر با این که استندآپ در مختصات یک هنر قرار بگیرد فاصله داریم؟

اساسا ما در ایران دچار افراط و تفریط هستیم. وقتی مسأله‌ای برجسته می‌شود، درباره آن زیاده‌روی می‌کنیم! درباره استندآپ کمدی هم همین اتفاق افتاده است. محافل و ان‌جی‌اوهایی در این حوزه بوجود آمده‌اند که اساس درستی ندارند و آدم‌ها در آن هرکاری می‌کنند و نامش را استندآپ کمدی می‌گذارند! اما به هر حال همیشه برای بوجود آمدن و استوار ماندن یک هنر حواشی مختلف و راه و بیراهه‌های گوناگونی وجود داشته است.

اگر هنر، اصیل باشد و مردم آن را بخواهند، راه خود را پیدا خواهد کرد و هنرمندانِ آن رشته هنری به تدریج سطح توقع مردم را بالا می‌برند تا آن‌جا که نهایتا آن هنر به شکل درست خود تثبیت می‌شود.

مرآت- آقای کربلایی‌زاده! شما فعالیت حرفه‌ای خود را با دانشگاه و تئاتر آغاز کردید. آیا این امیدواری وجود دارد که استندآپ کمدی در ایران وارد حوزه‌های آکادمیک شود و به عنوان یک رشته پذیرفته شود؟

من امیدوارم که مسئولان کمی با ما کنار بیایند و اندیشمندان هم در این زمینه پا پیش بگذارند و دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم این رشته را در ایران بوجود بیاوریم.

مرآت- شما اشاره کردید که خنداندن صرف مخاطب هدف استندآپ کمدی نیست. خطوط قرمز و حدود استندآپ از نگاه شما کجاست؟

من البته از عبارت خطوط قرمز استفاده نمی‌کنم اما هنر باید در حدود عرف تعریف شود. هنرمند نسبت به فضایی که در آن زندگی و اجرا می‌کند و نسبت به روحیات مخاطبش، باید بتواند اجرای خود را کنترل و تعدیل کند. بنابراین به جای این که کسی برای هنرمند خط قرمز یا فیلتری درنظر بگیرد، این رسالت هنرمند است که عرف جامعه خود را درنظر بگیرد.

ممکن است در اروپا و آمریکا شوخی‌های جنسی اساس استندآپ کمدی باشد و در آن فرهنگ این مسأله زشت نیست! بنابراین هنرمند باید موضوع، مخاطب و محیط خودش را بشناسد.

مرآت-  رسانه ملی و مشخصا برنامه خندوانه نقش مهمی در شناخته شدن استندآپ کمدی به عنوان یک گونه هنری داشت. موافقید که تاریخ استندآپ کمدی در ایران به قبل و بعد برنامه خندوانه تقسیم می‌شود؟

قطعا همینطور است. شوهای تلویزیونی همواره باعث موفقیت هنرهای نو شده‌اند. ظهور استندآپ کمدی به شکل عام و مردمی و متبلور شدن آن به عنوان یک هنر کاملا به آن‌چه که در برنامه خندوانه اتفاق افتاد برمی‌گردد.

مرآت- شما در دور جدید خندوانه حضور خواهید داشت؟

اگر بتوانم چیزی برای ارائه آماده کنم، حتما حضور خواهم داشت.

مرآت- سطح کیفی آثار استندآپ کمدی جشنواره بین‌المللی سیمرغ را چطور ارزیابی می‌کنید؟

جشنواره سیمرغ، جشنواره بسیار خوبی است. من احساس می‌کنم که هر حرکت علمی و پژوهشی که در زمینه هنر انجام شود می‌تواند بسیار مطلوب باشد. مجموعه‌ای از بزرگان تئاتر در بخش‌های مختلف در حال داوری آثار جشنواره هستند و سطح کیفی آثار هم بالاست. در بخش استندآپ کمدی هم ما جوانان علاقه‌مند و آثار خوبی را شاهد هستیم که کاملا فکرشده استندآپ اجرا می‌کنند.

مرآت-بابت وقتی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/ح

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۳۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادمان دهمین سالروز کوچ قلندر موسیقی ایران در گرگان برگزار شد

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان در این مراسم جمع کثیری از اهالی و مشتاقان فرهنگ و هنر خاصه علاقمندان به موسیقی در تالار فخرالدین اسعد گرگانی گرد هم آمدند.

در ابتدای این برنامه گروه ۲ نوازی علی اکبرزاده (تنبک) و فرزاد محمدنژاد (تار) به اجرای برنامه پرداختند.

پس از این اجرا، کلیپی از مراسم تشییع و تدفین پیکر مرحوم لطفی به نمایش گذاشته شد و سپس ناصر صفایی پیشکسوت موسیقی و هم دوره استاد لطفی به همراه استاد امیر لطیفی به شعرخوانی و نی‌نوازی پرداختند.

در ادامه این برنامه، گروه سپهر با هنرمندی هنرمندان موسیقی استان و اساتید برجسته استانی شامل هدایت اسماعیلی (عود)، داوود خشنودی، حامد کی‌پور و پویا خوشبین (سه تار)، عرفان حسینی و رمضان ساور (کمانچه)، پدرام محمدنژاد (تنبک)، مهدی کریمی (دف) و هنرمند مهمان سجاد مهربانی (آواز) قطعاتی را اجرا کردند.

همچنین «حسین ضمیری» هنرمند، شاعر، نویسنده و پژوهشگر استان، دقایقی در خصوص زندگی و شخصیت استاد لطفی، به سخنرانی پرداخت.

حاضرین در این مراسم پیش از پایان برنامه شاهد اجرای تک نوازی تار با هنرمندی استاد «هادی آذرپیرا» از هنرمندان گلستان بودند.مرحوم استاد محمدرضا لطفی در ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ دار فانی را وداع گفت و پیکرش در محله سبزه مشهد گرگان به خاک سپرده شد.

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی جمعی از هنرمندان افغانستانی و ایرانی در قم
  • در فقدان خاموشی یک صدای ناب از موسیقی شریف خراسان
  • اجراهای متنوع گروه‌های موسیقی محیطی در خانه هنرمندان ایران
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • تمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد
  • رسانه‌های جبهه انقلاب اسلامی باید آرایش تهاجمی بگیرند
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • ذهن آمریکااندیش
  • یادمان دهمین سالروز کوچ قلندر موسیقی ایران در گرگان برگزار شد
  • جامعه نیازمند بهره‌گیری از سیره عملی شهید مطهری است